Door Richard van Beek en Grytsje van den Bergs, Ottenschot Letselschade
Je kent het vast wel. Loop je lekker in het zonnetje je hond uit te laten, word je opeens van achteren ingehaald door een snelle fiets. Ternauwernood kun je een botsing voorkomen. Je roept de fietser iets onvriendelijks na, waarna deze verbaasd en kwaad achteromkijkt.
De opkomst van alternatieve voertuigen
In het verleden kwam dat nog wel eens voor met racefietsers of ATB-ers. Tegenwoordig kom je de meest bijzondere voertuigen tegen op de weg en het fietspad, zoals elektrische steps, segways, speed pedelecs. En sinds een tijdje neemt vooral de hippe fatbike toe in populariteit onder jongeren. Deze zijn vooral populair geworden doordat er met ingang van 1 januari 2023 een helmplicht geldt voor snorfietsers. Helmen worden niet echt stoer gevonden, deze brengen tenslotte je zorgvuldig in model gebrachte kapsel in de war, en die plicht geldt niet voor fatbikes. Een ander voordeel van fatbikes is dat er geen rijbewijs nodig is en daarmee geen minimumleeftijd.
Voorwaarden voor fatbikes
Althans, deze voordelen gelden slechts als de fatbike wel de kenmerken heeft van een ‘gewone’ elektrische fiets. Dat wil zeggen:
- Trapondersteuning tot 25 km/u;
- Er moet worden meegetrapt om vooruit te kunnen komen;
- De elektromotor heeft een maximaal vermogen van 250 watt.
Voldoet de fatbike niet aan (één van) deze voorwaarden, dan is het vereist dat deze een typegoedkeuring heeft. Veel gebruikers voeren de fatbike op met behulp van een gashendel. Bijkomend voordeel hiervan is dat zij dan niet zelf hoeven te trappen. Echter, dan wordt de fatbike dus niet meer gezien als een fiets en geldt wel de wettelijke verplichting voor rijbewijs, verzekering, kenteken en helm.
Transparantie bij verkoop van fatbikes
Er zijn helaas nog veel aanbieders die een fatbike verkopen. Hierbij wordt niet voldoende transparant vermeld, dat in gevallen als hiervoor genoemd, een typegoedkeuring noodzakelijk is. Dat een product, zoals de fatbike, via een (web)winkel aangeschaft kan worden, betekent nog niet dat deze aan alle eisen voldoet. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft dit jaar al diverse aanbieders van fatbikes hoge dwangsommen opgelegd. Eigenaren zijn zich niet vaak bewust van deze risico’s.
Gebeurt er een ongeval, dan is men hiervoor niet verzekerd, wat zeer grote financiële consequenties kan hebben. Met grote snelheden en andere kwetsbare medeweggebruikers, zoals fietsers en voetgangers, kan de impact van een ongeval groot zijn. Daarnaast loop je het risico op het oplopen van één of meerdere boetes (onverzekerd rijden, rijden zonder helm, rijden zonder kenteken, etc.). En helaas gebeuren er veel ongevallen mee. Doordat de fatbike ontworpen is om mee te rijden op moeilijk terrein, kan je door de grip snel rijden/fietsen op een fatbike. Vandaar ook die brede banden!
Pleidooi voor striktere regels
Diverse belangengroepen, waaronder de ANWB, de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland, benadrukken de noodzaak om de fatbike niet langer te beschouwen als een elektrische fiets, maar eerder als een bromfiets. Deze classificatie zou strengere regelgeving met zich meebrengen, vergelijkbaar met andere gemotoriseerde voertuigen op de weg.
Waarom bromfietsclassificatie?
Deze organisaties wijzen op verschillende redenen waarom de fatbike beter geclassificeerd moet worden als een bromfiets:
- Veiligheid van de weggebruikers: Het toenemende aantal ongevallen met fatbikes brengt de veiligheid van zowel de bestuurders als andere weggebruikers in gevaar. De hogere snelheden en het potentieel voor onveilig rijgedrag vereisen strengere regels om de veiligheid op de weg te waarborgen.
- Consistente regulering: Het is van cruciaal belang om een uniforme en consistente regelgeving te hebben voor alle gemotoriseerde voertuigen. Het classificeren van fatbikes als bromfietsen zou helpen bij het creëren van duidelijke richtlijnen en regels voor hun gebruik.
- Verantwoordelijkheid van bestuurders: Door fatbikes als bromfietsen te classificeren, worden bestuurders verantwoordelijk gesteld voor het naleven van alle bijbehorende wettelijke verplichtingen, zoals het hebben van een rijbewijs, verzekering en kentekenregistratie. Dit zou een meer verantwoordelijke benadering van het gebruik van dergelijke voertuigen bevorderen.
Deze groepen pleiten voor een herziening van de huidige wetgeving om deze aan te passen aan de evolutie van de voertuigtechnologieën en de veranderende mobiliteitsbehoeften. Het doel is om regels en voorschriften te ontwikkelen die niet alleen de veiligheid op de weg bevorderen, maar ook de belangen van alle weggebruikers beschermen.
Rechten bij letselschade door ongevallen door fatbikes
Bent u zelf aangereden door iemand op een fatbike (of een ander bijzonder voertuig), dan kunt u zich gelukkig vaak beroepen op uw recht op een schadevergoeding. Het is essentieel om te begrijpen dat verkeersongevallen met dergelijke alternatieve voertuigen diverse juridische en verzekeringskwesties kunnen veroorzaken. De complexiteit van deze zaken kan overweldigend zijn zonder de juiste juridische ondersteuning.
De situatie na een ongeval met een fatbike of een vergelijkbaar voertuig vereist specifieke expertise om uw belangen te beschermen en uw recht op schadevergoeding veilig te stellen. Onze deskundigen staan klaar om u te adviseren en bij te staan gedurende het hele proces. Wij bieden u begeleiding en vertegenwoordiging, zodat u de beste kansen hebt om een passende vergoeding te verkrijgen voor materiële schade, medische kosten, verloren inkomsten en eventuele immateriële schade als gevolg van het ongeval.
Het is van cruciaal belang om alle relevante informatie en bewijsmateriaal zo snel mogelijk te verzamelen na het ongeval. Dit omvat getuigenverklaringen, foto’s van de plaats van het incident, medische rapporten en alle beschikbare documentatie met betrekking tot de toedracht van het ongeval.
Hulp en advies van letselschade experts
Aarzel niet om contact met ons op te nemen voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek met een letselschade expert. Wij begrijpen de complexiteit van dergelijke situaties en streven ernaar om u tijdens deze uitdagende periode bij te staan, zodat u de vergoeding krijgt waar u recht op heeft. Uw welzijn en gerechtigheid staan voorop, en we zijn er om u door dit proces te begeleiden en uw belangen te behartigen.
Bent u zelf aangereden door iemand op een fatbike (of een ander bijzondere bromfiets) dan hebt u vaak gelukkig wel recht op een schadevergoeding. Neemt u dan gerust contact op met ons kantoor, zodat wij u kunnen bijstaan.
Richard van Beek is NIVRE Register-Expert bij Ottenschot Letselschade
Grytsje van den Bergs is NIVRE Register-Expert bij Ottenschot Letselschade