Als u iets koopt mag u er vanuit gaan dat het goed werkt. Maar helaas zijn niet alle producten die u koopt veilig. Meestal gaat het wel goed, maar er kan van alles mis gaan waardoor deze producten ineens voor dagelijks gebruik ondeugdelijk of zelfs gevaarlijk voor u zijn. Denk maar aan de fles frisdrank die explodeert of aan levensmiddelen waaraan iets mankeert, zodat u er ziek van wordt.
Niet altijd zal degene die het product heeft gemaakt de schade zonder meer willen vergoeden.
Wet Productaansprakelijkheid
De Wet Productaansprakelijkheid geeft aan dat wanneer het gekochte product binnen 6 maanden na de aankoop kapot gaat, er vanuit kan worden gegaan dat het bij de verkoop al ondeugdelijke was. Vanaf het moment dat u een gebrek ontdekt heeft u 2 maanden de tijd om dit te melden bij de verkoper. Deze moet vervolgens bewijzen dat dit niet het geval was. De bewijslast ligt vervolgens volledig bij de verkoper; u hoeft als slachtoffer de schuld van de producent niet te bewijzen. Dat is fijn, want schade veroorzaakt door een onveilig product is volgens de wet voor rekening en risico van de producent. Wat u nog wel moet aantonen, is dat u:
- Werkelijk schade heeft geleden
- Dat die is veroorzaakt door het desbetreffende product
- Dat dit product gebrekkig is.
Een product is bijvoorbeeld onveilig en daarmee gebrekkig omdat de gebruiksaanwijzing ondeugdelijk is, een bepaalde veiligheidsvoorziening ontbreekt of het product niet bestand blijkt tegen normaal gebruik.
Neem contact met ons op
Wilt u meer informatie of wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op voor kosteloos advies! Bel ons tijdens kantooruren op nummer 085 48 42 100 of vul ons contactformulier in.