In 2013 zijn 570 mensen omgekomen door verkeersongevallen in Nederland, twee keer zoveel mannen als vrouwen. Dat zijn er 80 minder dan het jaar ervoor, een daling van ruim 12%. De daling is beduidend sterker dan het Europese gemiddelde van 8%.
Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het ministerie van Infrastructuur en Milieu blijkt dat er in het verkeer vooral minder dodelijke slachtoffers vielen onder motorrijders, maar ook onder inzittenden van personenauto’s, fietsers en voetgangers. Daar staat tegenover dat er bij verkeerongevallen meer bromfietsers en scootmobielers om het leven kwamen. De dalende trend van het aantal verkeersdoden in de provincie Noord-Brabant zet zich voort. Het aantal dodelijke verkeersongevallen in Noord-Brabant kwam uit op 81 in 2013, 24 minder dan het jaar ervoor. In West-Nederland daalde het aantal verkeersdoden met 18% tot 177 dodelijke slachtoffers. De provincie Gelderland telde in 2013 voor het eerst de meeste verkeersdoden, een jaar eerder was dat nog Noord-Brabant. In 2013 kwamen 29 motorrijders door een verkeersongeval om het leven. In 2012 waren dit er 56. Deze forse daling vond vooral plaats onder 30- tot 60-jarige motorrijders. Het aantal dodelijke slachtoffers onder bestuurders of passagiers van personenauto’s daalde met 39 en kwam uit op 193. Hiervan is bijna de helft overleden door een botsing met een ander motorvoertuig. Het aantal fietsers dat is omgekomen in het verkeer is met 8% gedaald, van 200 in 2012 tot 184 in 2013. Vooral onder kinderen jonger dan 15 jaar daalde dit aantal. In 2013 overleden 5 jonge fietsers, een jaar eerder waren dit er nog 13. Het aantal verkeersdoden onder voetgangers nam af van 68 naar 56.
Het aantal dodelijke slachtoffers van een verkeersongeval onder gebruikers van een scootmobiel is toegenomen, van 23 in 2012 naar 32 in 2013. Ook het aantal verkeersdoden onder bromfietsers en scooterrijders nam toe, van 44 naar 48.
Jarenlange daling De sterfte door verkeersongevallen daalt al sinds het midden van de jaren 70. Destijds kwamen meer dan 3.000 mensen per jaar om in het verkeer. Sinds het jaar met de meeste dodelijke verkeersongevallen, 1972, is het aantal verkeersdoden met 80 % procent gedaald. Alleen van 2010 naar 2011 was er een stijging. Toen steeg het aantal verkeersdoden na jaren van daling plotseling met 21.
Sinds 2007 is er, op een eenmalige uitzondering na, sprake van een gestage afname van het aantal verkeersdoden. In dat jaar stierven 791 verkeersdeelnemers, het jaar daarna 750, 2009 720 en in 2010 640. In 2011 was er sprake van een lichte toename (661), waarna in 2012 (650) en 2013 (570) de dalende lijn weer werd ingezet. Minister Schultz van Haegen is blij met de daling. “Deze cijfers bevestigen dat Nederland één van de meest verkeersveilige landen ter wereld is.” De minister wil het aantal doden de komende jaren nog verder laten dalen, naar maximaal 500 in 2020.
Bron: Nieuwsbrief Schade